Chov prasat má v Asii dlouhou tradici. Vepř symbolizuje štěstí, bezpečí, dostatek potravy a hmotných statků, bohatství, plodnost a věrnost. Dostal se také do čínského zvěrokruhu jako symbol mužnosti.
Prase bylo vždy důležitým zvířetem pro člověka, doprovází jej od počátků jeho existence. Úplně první zmínky o soužití člověka s prasetem jsou z oblasti Mezopotámie a řeky Tigris. Zde se již před 15 000 lety začalo prase domestikovat. Prase je inteligentním stvořením, které se vyvinulo z prasete divokého. Prase má velké zavalité tělo, které připomíná blahobyt. Jeho mytologický význam je patrný po celém světě. V Egyptě bylo prase spojeno s bohem Setem. V očích většiny uctívačů bylo zvíře nečisté a nehodné obětování bohům, i tak se našly oddělené sekty, které prase v Egyptě uctívaly. Na našem území byla mezi Kelty známa bohyně Moccus, bohyně v podobě divokého prasete, která pomáhala uctívačům zajistit kvalitní úlovky.
V Indii bylo prase rozšířené napříč kulturami. V Buddhismu vystupuje jako dopravní prostředek bohyně Marici. V Hinduismu bůh Višnu přijímá často podobu čtyřrukého člověka s prasečí hlavou jménem Varaha. Ve starověkém Řecku, jednom z hlavních pilířů naší kultury se nejvíce těšilo prase popularitě při nástupu kultu bohyně Demeter, tehdy se stalo nejoblíbenějším zvířetem, tento kult se později přenesl do Říma, kde bylo prase jedním z nejposvátnějších zvířat. Prasata však byla nečistá stvoření nejen v Egyptě, ale i v Židovství a Islámu. Zde byla považována za nečisté bytosti na základě legend o tom, jak prasata jedí lidské maso.
V Asii se začalo prase domestikovat zhruba před 9 000 lety, nejvíce na území nynějšího státu Goa. Zde byly nalezeny prasečí toalety, ty se šířily i do Číny. Nejvyšší popularity dosáhly v dynastii Han. Neboť je mnoho Asiatů vegetariánů, stalo se prase v průběhu času spíše společníkem, než zvířetem užitkovým. V Číně se nejvíce vyskytuje bílé a černé prase. V moderních asijských zemích je běžné spatřit člověka, jak má na vodítku prase, místo psa.
Také se dostalo do čínského zvěrokruhu a do mnoha mýtů, legend a zvyklostí. Ve starověké Číně, pokud rodina vlastnila prasnici, znamenalo to plodnost a bohatství, které přijde do rodiny, šlo o trvalý příjem, protože čím více členů rodiny žilo, tím větší příjem byl potřeba. Proto se stalo prase symbolem trvajících velkých příjmů. V Číně se věří, že by dívky neměly jíst vepřové koleno, protože to symbolizuje těhotenství. Pokud je žena těhotná, naopak se jí vepřové koleno dává, protože je velice bohaté na prospěšné živiny, jak pro matku tak dítě. Co je zajímavé na spojení prasete s těhotenstvím, je klasický čínský eufemismus „Jí vepřovou pečeni“ což tradičně znamená metaforu pro pohlavní styk.
Prase je také spojeno s takzvaným Festivalem božích prasat. Jedná se o každoroční oslavu, která se odehrává v Sanxia vždy kolem Čínského nového roku, většinou šestý den nového roku. Prasata jsou zde překrmována a vážena. Festival má původ v 19. století v období dynastie Chin. Věří se, že čím tlustší prase je, tím větší požehnání od bohů rodina dostane. Tento rituál je zasvěcen prasečímu bohu Tsuhsihovi. Podobně tomu je i v jiných částech Asie. Za dynastie Song se zavedl svátek, kdy je šestého dne stejně jako o Festivalu božích prasat, uctíván Prasečí bůh. Songský mnich toho dne měl učinit zázrak s vodou a tak je tento den vyhrazen mytí a čištění.
Historie uctívání prasečích bytostí je mnohem starší. Sahá až do prehistorie, kdy byly nalezeny úplně první čínské sošky draků. Tím nejstarším je prasečí drak. První nálezy se datují kolem 5000 před Kristem. Kdy existovala kultura Hongshan v údolí Žluté řeky. Zde se v chrámové oblasti našel zhulong, neboli prasečí drak. Honghsanský lid podle učenců uctíval prase, proto je tento prototyp draka blíže praseti než drakům tak, jak jsou známi dodnes. Učenci se tedy domnívají, že zobrazení prasete stojí za pozdějším vyobrazením čínských draků. O obrovském významu prasat svědčí i fakt, že byly v mnoha vykopávkách měst nalezeny ostatky lidí spolu s ostatky prasat. Tedy prasata musela mít pro honghsanský lid velký význam, možná srovnatelný s tradicí pohřbívání koček v Egyptě. Někteří archeologové se domnívají, že šlo o duchovní ochránce. Ve městě xinglongwanského lidu byl nalezen pohřbený muž se samcem a samicí dospělého prasete po svých stranách. Podle mnohých jde o společníky šamana, kteří jej doprovází na jeho posmrtné cestě. Podle kapacit je tedy pravděpodobné, že i zhulongové byli znázorněním spirituálních zvířat šamanů, nebo v západní terminologii jejich familiáry, služebnými duchy.
Vepř se pro své kvality dostal i do čínského kalendáře. V čínském zodiaku zastupuje dvanácté znamení, tedy poslední. Podle tradice je vepř nesmírně hodným a důvěřivým zvířetem. Je dobromyslný, galantní a vždy chce druhým pomoci. Lze mu svěřit do rukou život, protože nikdy nezradí přítele. Z jeho dobrosrdečnosti pramení i naivita, kterou oplývá. Lehce se dá oklamat. Co mu v životě také nepomáhá, je jeho naprostá upřímnost, nedokáže pochopit přetvářku. Je velice inteligentní, chce vše vědět a znát, ale většinou nikdy nepronikne hlouběji do problematiky. Pokud se vepř rozhodne něco dokázat, jde si za tím a dá do toho vše. Nemá příliš mnoho blízkých, ale za to má s nimi extrémně silné pouto a udělal by pro ně cokoliv. Vepř má svou hrdost a pevnou morálku, je dobrým pracantem a daří se mu v profesním životě, ale pakliže má udělat něco, co je proti jeho přesvědčení, neudělá to, i kdyby měl přijít o peníze, nebo i zaměstnání.
Jak je vidět, povaha prasete je skvěle vykreslena i v čínském horoskopu. Líčí jej jako milujícího, věrného a vždy ochotného pomoci. Proto se stal v Číně populárním symbolem blahobytu, štěstí, bohatství, ale i plodnosti. Později se stal i symbolem mužnosti, pro svou zavalitou, statnou postavu a hrubé rysy.
Prase v mytologii
Prase vystupuje i v mytologii. Je známo několik prasečích bohů čínského folkloru. Například Zhu Bajie, Zhuzi Zhen, nebo Zhu Juan Shen. Je to napůl člověk a napůl prase. Vystupuje v čínském příběhu z 16. století, Cesta na západ. Podle tohoto příběhu byl kdysi Zhu Bajie, Nesmrtelný velitele Nebeského oddílu 100 000 vojáků Mléčné dráhy, ale o oslavách bohů se příliš opil a flirtoval s Chang E, bohyní Měsíce. Tento akt vyústil ve vyhnání do světa smrtelníků. Měl se zrodit jako člověk, ale došlo k chybě a Zhu Bajie se objevil v děloze kance. Tak se z něj stal napůl člověk, napůl prase.
Zhu Bajie byl hamižný a nemohl přežít bez jídla, utekl z očí lidí a usadil se v jeskyni. Tam ho našla bohyně Guan Yin a pověřila jej úkolem, aby doprovázel mnicha Xuanzang do Indie. Jenže Zhu Bajie měl slabost pro ženy a ta jej dostala do vesnice rodiny Gao. Tam se začal vydávat za člověka a namlouvat si dívky. Jenže jeho přestrojení brzo vesničané prokoukli. Zhu Bajie ukryl dívku, kterou si oblíbil, jenže ta každou noc naříkala. Jen pár dní poté dorazí mnich Xuanzang doprovázený Opičím králem do vesnice. Pomůže Zhu Bajie porazit a poraženému Zhu Bajieovi dá nové jméno Zhu Wuneng. Zhu Wuneng se přidá v cestě na západ.
Další postavou, o které se říká, že měla prasečí hlavu, byl zakladatel Kitanského kmene Waihe. Waihe je líčen jako ten, který měl hlavu prasete a na těle prasečí kůži. Měl skvělou schopnost splynout s prostředím, protože se jakoby ztrácel před očima. Podle legendy mu pak manželka prasečí kůži vzala a on ji za to opustil a zmizel, nikdo neví kam. Kitan byl lid nečínského původu, žijící na území severní Číny mezi rokem 910-1120. Protože měl jejich zakladatel prasečí hlavu, bylo zakázané jist vepřové, to se týká i čínských muslimů. Vepřové se nesmí dávat ani bohu Xuan-tanovi. Většina badatelů předpokládá, že Waiheova prasečí hlava je alegorií na jeho mužnost.
Využití ve Feng shui
Prase je milujícím, věrným a inteligentním tvorem, který stál u zrodu čínských draků, je důvěřivé, přátelské a vždy chce pomoci. V Číně se stalo velice populárním symbolem plodnosti a hojnosti, pro svou zavalitou postavu a spokojený výraz, který prase má. V tradici Feng shui také symbolizuje bezpeční, obzvláště pak to materiální. Od pradávna zajišťovalo rodinám přísun potravy, peněz a života.
Symbol prasete se hodí pro obchodníky a podnikatele, kteří si přejí profesní růst. Také je dobrý na ochranu rodiny a jejího majetku. Často je jeho síla zvýšena nějakým symbolem. Prase může sedět na čínských mincích štěstí nebo zlatých ingotech, což symbolizuje hojnost financí, také může mít kolem krku obvázanou rudou stužku, což navyšuje jeho schopnost přinášet majiteli štěstí. Pokud jde o prasnici s malými prasátky kolem sebe, navyšuje to její plodivou sílu.
Pro zlepšení šance na početí je možné sošku prasete umístit do jihovýchodního rohu ložnice. Aby člověk přivítal bohatství, je možné umístit sošku prasete před vstupní dveře, kde bude vábit patřičné energie přímo do domu, také je možné umístit sošku do jihozápadního rohu obývacího pokoje, pro zajištění ochrany hmotných statků. Soška prasete by se nikdy neměla umístit do koupelny, nebo kuchyně.
Soška prasete je obzvláště vhodná pro lidi ve znamení prasete, pro ně má výrazný blahodárný efekt. Zrozenci ve znamení Prasete jsou ti, kteří se narodili v letech 1947, 1959, 1971, 1983, 1995 a 2007.