Umění suisekiSuiseki. Možná vám tento pojem pranic neříká. Avšak pro mnohé je největším životním koníčkem, pro některé dokonce posláním. Toto japonské umění přebrané z čínského umění Gonshi spočívá ve sběru a opracování přírodních, zvláštních kamenů, které pak slouží jako překrásné sochy, zdroj pozitivní energie a úžasná bytová či zahradní dekorace.

Umění suisekiSuiseki, respektive gonshi, je tu s námi po mnohá století. Umění, které spočívá v souznění s výtvory přírody, má svou duši a zároveň slouží lidem jako výjimečné a netypické umění. Pojďme se podívat na jednoho z předních slovenských umělců, který se uměním suiseki zabývá.

Ján Zágrošek se narodil roku 1939 v Bratislavě. Původním vzděláním chemik-ekonom, se profesně věnovat teorii řízení a informatice. Nyní je v důchodu a jeho koníčkem je tvorba sugestivních kamenů suiseki spolu s pěstováním bonsají.

Suiseki tvoří již od roku 1995. Je členem slovenské asociace bonsajů a stal se jedním z prvních nadšenců a propagátorů tohoto umění na Slovensku. Získal množství ocenění, například Grand Prix, President´s Award Bonsai Clubs, International, Suiseki roku, Nejkrásnější suiseki, Cena moudrosti věků, Čestné uznání, a podobně.

Suiseki - Ján ZágrošekSuiseki - Ján ZágrošekSuiseki - Ján Zágrošek

Za své průkopnické aktivity v oblasti umění suiseki a za propagaci východoasijské kultury byl na Slovensku zařazený do známé encyklopedie Who is Who.

Jak se dělá umění suiseki?

Suiseki - Ján ZágrošekPráce tohoto umělce jsou skutečně skvostné, velkolepé a nanejvýš zajímavé. Kámen zajímavých vlastností a tvarů však není lehké najít. Může se hledat ve vodě, na skále a dalších různých místech. Kámen tvarovaný vlivem počasí je zpravidla nejzajímavější. Když „ulovíte“ svou kamennou trofej, můžete se pustit do jejího opracování. Technika opracování v zásadě z minulosti přežívá dodnes. Kámen po očištění nesmí být násilně a nepřirozeně opracovaný, například tesáním, řezáním, nebo broušením. Člověk se může krásných kamenů dotýkat jen holou rukou, potažmo jemnou tkaninou, hladit je a leštit, a to neustále, dokud se nedosáhne požadovaného tvaru. Suseki tedy není žádná legrace.

Umění suiseki je i filozofie

Kromě krásných uměleckých děl z přírody, které Ján Zágrošek vytváří, nabízí také uspořádání krátkodobých a suiseki společně s dekoračními asijskými předměty, spojené s konzultační službou. Uspořádání samostatné dlouhodobé expozice (, galerie, restauraci, hotely, umělecká střediska, salóny…). Umělec také zapůjčí některé své exponáty, přednese krásné věty o filozofii, estetice a tvorbě sugestivních kamenů.

Pokud byste měli zájem o koupi přírodního uměleckého dílka, stejně jako já, anebo o něco z výše uvedeného, kontaktujte umělce prostřednictvím internetových stránek http://www.suiseki.estranky.cz.

Obdivovatel Miroslav Rájek

{jcomments on}